13. oktober 2018

Å forstå ditt marked og kunder kan gi enorme gevinster!

Brelo fullservice konsulentbyrå - ikke helt som alle de andre! Analysebyrå

Kunde- og salgsanalyse

“Joda – vi har full kontroll på kundene våre”. Det er ofte svaret vi får når vi er i dialog med potensielle kunder. Når vi stiller følgende spørsmål, er svaret litt annerledes:

  • Hvilke kunder er de mest og minst lønnsomme?
  • Hvor stor andel av salget står dine største 20% kunder for?
  • Hvilke industrier er viktigst for din bedrift, og hvordan er andelsfordelingen?
  • Hvor hyppig kjøper dine kunder fra deg?

Informasjon om ditt eksisterende marked og kunder er GULL VERD! Å vite hvilke kundesegmenter du har størst lønnsomhet eller hvor du har potensial, er kunnskap som er nødvendig for videre salgsvekst. I en verden der ting skjer stadig raskere, hvor hele bransjer kan endres omtrent over natten og dine kunder plutselig har forsvunnet… ja, der er det stadig viktigere å finne ut hva som faktisk skjer!

Vi er spesialister på å lete frem “diamantene” som garantert ligger gjemt i dine informasjonskilder! Det er ofte lett å glemme helt sentral informasjon og basisteknikker i en verden av Business Intelligence, datavarehus eller avansert data science. Et overblikk over dine viktigste data er et godt utgangspunkt for å forstå ditt marked og dine kunder. Deretter kan du grave videre på de områder som peker seg ut som interessant!

Enkle analytiske teknikker som alle bør kunne!

Når vi nå har så mange analytiske verktøy – fra Google analytics til datavarehus med tilknyttede Business Intelligence-systemer, har ofte kunnskapen om en grundig kunde- og salgsanalyse forsvunnet litt på veien. Vi er alle så opptatt i hverdagen at vi kanskje ikke tar oss tid til dypdykket som kan være så viktig og nødvendig – både for å forstå, men også å finne potensialene som kan bidra til salgsvekst.

Noen av våre basisteknikker inkluderer:

  • Analyse av kunde- og produktandeler
  • Tidslinjeanalyser
  • Over- og underrepresentasjon
  • Bransje- og kundesegmentering
  • Geografianalyser
  • Lønnsomhetsanalyser
  • etc.

Dersom enkelte av uttrykkene over er ukjent, eller det er lenge siden sist dere foretok et dypdykk i deres salgsdata – ja, da anbefaler vi at dere tar kontakt!

Å lære hvordan du kan oppnå salgsvekst gjennom å forstå dine kunder, er trolig den mest lønnsomme investering du noen gang kommer til å gjøre!

Vår metode og prosess

Workshop/oppstartmøte

Vi gjennomfører en workshop/oppstartmøte som første steg i prosessen når vi skal gjennomføre en kunde- og salgsanalyse. Her gir vi deg og ditt salgsleder team en noen oppgaver som forberedes i forkant og presenteres på møtet. Vi stiller spørsmål og gjennomfører en hyggelig samtale rundt kundesegmenter, nøkkelkunder, deres viktigste produkter og hvordan dere jobber med salg i dag.

Rådata

Litt av samtalen vil handle om hvordan data kommer inn i de rapporteringssystemer dere i dag benytter. Vi ønsker – dersom mulig – rådata på dypest mulig nivå. Dette fordi våre analyser aggregeres fra detaljnivå (ordrelinjenivå) og opp med våre analysemetoder og erfaring. Er du i tvil om hvordan dette foregår i din bedrift – fortvil ikke. Vi finner ut dette i fellesskap!

Analyse

Vi foretar dypdykk i deres data med fokus på både generell forståelse, men også med fokus på å identifisere interessante detaljer. Vi bruker med andre ord både helikopter for oversiktsbilde og lupe for detaljkunnskap som del av vårt analysearbeid.

Presentasjon & videre arbeid

Etter en grundig analyse presenterer vi de resultater og funn vi har gjort. Her vil enkelte ting være logiske og kjente for dere – dette er normalt og viktig. Skulle alt være ukjent, ville det vært skremmende! Det som er verdien er likevel det vi finner som gir et nytt perspektiv, en aha-opplevelse eller spørsmål som “er det virkelig sant?!”

Presentasjonen avsluttes med en samtale om veien videre og eventuell bistand fra vår side om dypere analyser på enkeltområder, eller utvikling av en tiltakspakke for å oppnå salgsvekst gjennom faktabasert kunnskap. Vi har til gode å se at en slik analyse ikke gir verdi!

For oss handler alt “om den røde tråden” fra markedsføring til salgsvekst. I dette ligger forståelsen og utnyttelsen av den informasjonen dere allerede har tilgjengelig. Vår erfaring er at det ofte er de enkleste markedstiltakene som gir de største effektene på salg. Vi lærte betydningen av effektive salgstiltak da en investering på én målrettet salgsaktivitet resulterte i en salgsvekst på en halv milliard kroner…!  Hele kampanjen kostet 15 tusen kroner…!

Finn enkle og effektive tiltak som sikrer din bedrift salgsvekst!

Vi er spesialister på dette!

Ta kontakt med oss i dag for en samtale rundt dette! Vi er spesialister på dette området, og brenner for at markedsføring og salg skal fungere optimalt sammen. Vi samarbeider med selskapet CPM AS, og kan levere både denne type basisanalyser, men også mer avansert salgsmodellering, data science og maskinlæring. La oss ta en prat om akkurat dine behov!

Lo Brenna

>