Hvorfor klarer Apple dette gang på gang?

I dag ble «ryktene» om lanseringsdato for nye iPhone (antatt iPhone 8) og smartklokker sluppet.  Legg merke til hvordan «folk som er informert om planene» lekker nyheten om produktlansering fra Apple Inc. den 12. september.

“Apple Inc. has scheduled a product announcement event on Sept. 12, according to people briefed on its plans, reinforcing expectations that the technology giant will release new iPhones and a smartwatch well ahead of the holiday shopping season.” [ekstern link: Marketwatch]

Nyheten er selvfølgelig plassert som den pleier, og bidrar til videre oppbygging mot lanseringsdatoen. Ryktene om produktene som skal lanseres har også versert allerede et års tid (stor rammefri skjerm (edge-to-edge skjerm), ansiktsgjenkjenning og kanskje også en pris over 10 tusen kroner!)

 

Hvorfor lykkes Apple Inc. så godt som de gjør?

Hvordan klarer de å skape en så fanatisk tilhengerskare? De klarer jo knapt å vente til lanseringen den 12. september!

I Brelo mener vi dette blant annet handler om hvordan de spiller ball med markedet – hvordan de skaper varepraten og holder interessen oppe. Vi kaller dette de 4 ekstra P’er innen markedsføringen.

Positiv  Panne  Prat  Presisjon

Det er selvfølgelig en forenkling av virkeligheten. Tenk deg dette som en modell for å sette ord på de tingene innen markedsføringsfaget som ikke nødvendigvis er så håndfaste og konkrete som Philip Kotler’s grunnfundament innen markedsføring (de 4 P’er (Product, Price, Promotion, Place)

https://en.wikipedia.org/wiki/Philip_Kotler

https://en.wikipedia.org/wiki/Marketing_mix

Positiv Panne

Ingen er i tvil om at Apple er dyktige til å få sine fans (både blodfansen og oss andre som benytter deres produkter) til å tenke positivt om deres produkter. Dersom ikke, hadde vi jo ikke kjøpt produktene? En «positiv panne» betyr at du tenker positivt om alle elementene som utgjør «brandet Apple» nok til at det er blant de valg du vurderer når du skal ha ny smarttelefon. Ja – for her må vi vel være ærlige – hvor mange av oss har aldri vurdert Apple når vi skal ha ny smarttelefon?

Men dette er ikke nok for å lykkes. Her er kanskje konkurrentene vel så dyktige.

Positiv Prat

For å lykkes slik Apple synes å gjøre gang på gang, må du også ha den positive praten – at produktet omtales, kjøres tester av på YouTube, omtales i nær sagt alle aviser i verden, i blogger… Ja, hva og hvor det skulle være så omtales Apple mer enn alle konkurrenter.

Selv når det er kritiske røster som da Apple 6-varianten ble testet til å bøye seg rett etter lansering, eller det på iPhone 4 var store problemer med dekning grunnet teknisk dårlig løsning av plasseringen av antennen… Selv da maktet Apple å gå vinnende ut av varepraten, og «endte i pluss». Apple velger en strategi om å få alle andre til å uttale seg på vegne av dem – de skaper rom for nettopp debatt og vareprat utover hva som er normalt. Gjerne kan de selv da være litt «mystiske».

Positiv Presisjon

Ingen kan påstå at det ikke er med presisjon at Apple kommuniserer i det anonyme. De har en presisjon på å skape vareprat og positiv panne som få andre. Noen ganger gjennom uheldige «ulykker», men ofte som i dag med planlagt lekkasje fra «folk som er informert om planene»…

For god artikkel rundt hvordan Apple, men også andre av de store teknologiselskapene benytter presisjon og lekkasjer (inkl. farene ved dette), ta en titt på dette blogginnlegget:

http://www.highsnobiety.com/2016/12/06/how-tech-rumors-start/

Hva med deg?

Håper du har fått et lite innblikk i hvordan markedsføringens «ekstra P’er» kan forklare litt rundt hvorfor og hvordan Apple makter å skape en slik positiv hype i forkant av sine «vekkelsesmøter»!

Legg gjerne igjen din kommentar under! Skal du ha en iPhone 8?

 

Relevant omtale fra utvalgte norske medier:

e24 – “Nyhetsbyrå: Ny iPhone 12. september”

tek.no – “Dette skal være lanseringsdatoen for iPhone 8”

itavisen.no (også relevant) – “Apple TV med 4K og HDR kommer i september”

Legg inn en kommentar